2012. szeptember 26., szerda

Indonézia - Jáva




Elnézést kérünk mindenkitől, hogy ilyen sokat kellett várni valami frissítésre, de az utóbbi pár hónap igencsak sűrűre sikerült, és jobb dolgunk is akadt... :)

Jakarta


Ott hagytuk abba, hogy Indonéziába, Jakartába érkeztünk. Indonézia a világ legnagyobb népességű mohamedán országa (kb. 250 millió fő), de itt nem veszik olyan szigorúan a vallást mint a közel-keleten. Hatalmas ország, több ezer szigetre széttagolva, ahol Jáván koncentrálódik a lakosság nagy része, és itt található meg Jakarta. Fel voltunk készülve rá, hogy nem lesz egy egyszerű város. Az útikönyv így fogalmaz: "Jakartát nehéz szeretni." Ez abból jön, hogy 10 millióan laknak itt összezsúfolva, nem éppen jólétben, és mivel a tömegközlekedés nem megoldott, így mindenki autóval, motorral, tuk-tukkal közlekedik, és hozzáteszi a maga részét a levegő "tisztaságához". Jakarta a világ egyik legszennyezettebb városa Bangkokkal karöltve.

A reptér elég rendezett volt, és itt ettük életünk legfinomabb csokis fánkját (J.CO) A reptérről 2 óra alatt sikerült megtenni a 15km-es utat hála a millió autónak. Kiszállás után sem javult nagyon az összkép. Hatalmas betondzsungel, szegénység, büdös, kosz, járda sehol. Eldöntöttük, hogy másnap tovább indulunk. Az éjszakát sikerült kihúznunk egy helyen, aminek a jellemzésekor a patkány és a lyuk szókapcsolat jut eszembe, de sebaj, másnap mát itt se vagyunk. Kora reggel fogtunk egy tuk-tukot, aminek sikerült egy picit karamboloznia, de ez itt megszokott, és így ment is tovább. A vasútállomás felért egy másik kultúrsokkal, de már megszoktuk, hogy ez nem a nyugat. Na de sebaj, mindjárt ülünk fel a vonatra, és itt sem vagyunk... Vagy mégsem, ugyanis a jegyirodába közölték velünk, hogy csak 3 nap múlva tudnak jegyet adni bármilyen osztályú vonatra, mert épp nemzeti ünnep van/lesz és most mindenki jön-megy. Na mindegy, majd akkor megnézzük a Nemzeti Múzeumot... Ha nem lenne zárva a nemzeti ünnep alkalmával. Ehelyett megnéztünk egy indonéz majálist, a gigantikus főterükön, egy gigantikus emlékművel a közepén. Igazi látványosság voltunk, nagyon megnéztek minket, nem látnak mindennap turistát errefelé. Népszerűségünket tovább növelte, amikor  felmásztam a fára lepiszkálni a kis repülő sárkányunkat. Apropó, a buszok: ennél furább megoldást nem láttunk még. A buszok ajta egy méterre van a földtől, és emiatt minden megálló meg van magasítva, aminek a tetején ott tülekedik a sok utas, és amikor megjön a busz, ugyanazon az ajtón szállnak ki és be az emberek. Utaztunk később buszon, és a gyakorlat se mutatta meg, hogy bármiféle előnye lenne a kényelmetlenségen és a veszélyességen kívül. A városközpont egyébként annyira nem vészes, főleg a központi park környékén.

Elérkezett az indulás napja, és fenn ültünk a vonaton, magunk mögött hagyva a külvárosi szeméthegyeket és szemét folyókat, és hamarosan csak végtelen felparcellázott rizsföldeket láttunk rég nem működő vulkánokkal a háttérben. A vonatút se volt az otthon megszokott: amikor már éppen állomba zümmögtek volna a plafonon lévő ventillátorok, akkor biztosan megállt a vonat egy állomáson, és felszállt egy ordítozó étel- és italárus had, akik kávét, és mindenféle indonéz finomságot árultak. 7 óra múlva Yogjakartába voltunk, amit Indonézia kulturális fővárosának mondanak. A zsúfoltság és a dugó nem hozta meg annyira a kedvünket a városhoz, így egyből Borobudurba vettük az irányt, ami onnnan még 40km-re volt. Sikerült elcsípnünk az utolsó buszt, amiről azt mondták, hogy egészen elvisz úticélunkig. Igen, elvisz egy darabig... Egyszer csak megállt egy sötét kereszteződés mellett, és letessékeltek bennünket, hogy tovább nem arra mennek mégsem, oldjuk meg valahogy a maradék 10km-t. Közben persze besötétedett. Szerencsénkre leszállt velünk egy kedves helyi lány is, aki kerített nekünk két motoros taxist, akik bár áron alul, de azért örömmel elvittek minket a kiszemelt szállásunkra. Nagyon szuper volt ez az éjszakai motorozás a jávai éjszakában.

Borobodur




Borobodura azért akartunk menni, mert itt van a világ legnagyobb buddhista temploma. Korán keltünk, hogy lássuk még a távoli vulkánokat mielőtt még elnyelné őket a párás levegő, és telezsúfolódna emberrel a hely. Hihetetlen látvány és érzés volt ott lenni, ahogy a sztúpákra és a gyönyörű reliefekre ráesett a hajnali fény, miközben a dzsungel a távolban terpeszkedik körbe a hegyekig, és a két valószínűtlenül magas és szabályos vulkán lábáig. Sajnos nem élvezhettük a pillanatokat nagyon hosszan, mert az iskolaszünetnek hála irgalmatlan mennyiségű kisiskolás jött a templomhoz, akiket sokkal jobban érdekelt, hogy szőke a hajam és kék a szemem, mint a templom. Szó szerint fél percenként jött oda hozzánk valaki, hogy le szeretne fényképezkedni velünk. Egy idő után úgy éreztük magunkat, mintha bazári majmok lennénk. Mivel nagy többségük soha nem tud utazni, ezért nem találkozik más országokban élőkkel, főleg olyanokkal nem, akik nem hasonlítanak hozzájuk. Volt aki megkérdezte, volt aki nem. Kipróbáltuk, hogy direkt egy olyan helyre ültünk, ahol alattunk kuka volt, hogy na ezzel mit fognak kezdeni… Hát simán ráültek a szélére J
A szállásunkon volt egy figura, aki egész este jópofizott míg végre előlállt a farbával. Tíz ezer forintért akart eladni egy félórás napfelkelte túrát kettőnknek, ami bármennyire is vonzónak hangzott, végül nem éltünk a lehetőséggel. Egyébként tényleg sok érdekes dolgot megtudtunk tőle, például, hogy a vulkánok eléggé aktívak errefelé, és sokszor egész falvakat pusztítanak el. Hogy miért építenek falvakat vulkánokra azon kívül, mert az őseik is ott éltek? Azért mert nincs máshol hely élni, és a vulkanikus talaj nagyon jó földművelésre. A kormány próbálja kitelepíteni ezekről a helyekről az arra hajlandó embereket az egyébként is túlzsúfolt szigetéről környező kevésbé lakott szigetekre. Ez általában úgy történik, hogy egy falu közösen dönt a kérdésről, és akkor költözik mindenki, mert úgy jön az összes rokon is. Indonéziában a család jelenti a szociális hálót, ezért igyekeznek minél több gyereket felnevelni. Ez azt eredményezte, hogy a népesség majdnem fele 24 év alatti.

Bromo




Borobodurt elhagyva már rutinosan alkudtuk le a busz árát, majd értünk ki a távolsági busz állomásra, ahol csodálkozva vettük tudomásul, hogy menetrend és jegyiroda nem létezik. A busz akkor indul, amikor megtelik. És megtelik mindig. Nagyon… A következő 10 órában, amit átéltünk azt az ellenségeinknek sem kívánjuk. Az eleje nagyon vidáman kezdődött, felszálltak a buszra zenészek is és ott rögtönöztek koncertet. Nagyon sok ember csinálja ezt mindenfelé, és a közönség mindig támogatja őket. A busz robog tovább, és megáll minden kereszteződésnél és felvesz valakit. Az utak nem túl jók, így gondoskodva van arról, hogy a kellő ütemben ringjon az arcodba egy mosatlan altáj szaga, majd az előbbi testrész is. Na de ez még nem is gond. A gond ott kezdődik, hogy 10 órán keresztül nem áll meg a busz egészségügyi szünetre, és amikor próbálsz valamit mondani, hogy mindjárt felfordulsz annyira rossz már, mert egyébként fel vagy fázva, akkor megmutatják az indonéz humor bugyrait, és csak nevetnek rajtad. A másik dolog, hogy a lábad se nyújthatod ki, nem állhatsz fel, mert az tuti, hogy rögtön lecsapnak a helyedre a keselyűk, aztán nyújtózkodhatsz a maradék úton végig. És ezt az egész buszos mutatványt végigcsinálták anyukák kisgyerekekkel is… Egyébként nagyon barátságosak az indonézek, vidámak, érdeklődőek, és szívesen beszélget, aki tud, és értékelik, ha tudsz valamit a kultúrájukról, nyelvükről. Így lett például egy segítőnk, aki a horror busz út után átirányított a következő röpke 2 órás utunkra, és lealkudta nekünk a jegy árát. Így érkeztünk meg az éjszaka közepén Probolingoba, ahonnan a Bromo vulkánra szoktak indítani túrákat.

Miután kialudtuk magunkat indultunk felfelé a vulkánra. Ahogy egyre magasabbra értünk, úgy hűlt le a levegő. Az út érdekességéhez tartozik, hogy volt egy srác, aki segített feltenni a csomagokat a kisbuszra, és mivel nem volt hely, így ő kint állt az ajtóban, és kapaszkodott, visszafelé pedig a tetőn utazott a csomagok tetején, miközben a busz nem éppen lassan száguldott a szerpentineken fel és le… Ilyen, amikor nem izgulják túl a dolgokat.
Délután volt, így még elmehettünk egyet túrázni a környéken. Mindenfelé földműves parcellákat láttunk lehetetlenül meredek hegyoldalakban is. Nagyon békés, magával ragadó volt a hely. Fogtunk gyorsan két motoros taxist, és elszáguldottunk a kráter széléig, ahol leesett az állunk. Ilyen csodálatos dolgot nem láttunk még: két hatalmas vulkán egy hatalmas kietlen sivatagos kráterben, mögöttük meg magasan tornyosul föléjük egy harmadik, ami időnként pöfékel egy füstgomolyagot. Felmásztunk egy magasabb helyre, majd onnan néztük végig a naplementét, és hogy mint lepi be a felhő és köd a kráter szélén fekvő falut. Sötétedés után visszakeveredtünk a szállásra majd reggel hajnalban kelés, és indulás dzsippel egy magas pontra, ahol megnéztük, hogy kel fel a nap. Felkészültünk a hidegre, de mint kiderült annyira mégse. Az ujjam ráfagyott a fényképezőgépre, míg kigyönyörködtük magunkat a száz másik bámészkodó mellett. Utána lekocsikáztunk a kráterbe, és itt felgyalogoltunk a kisebb vulkán peremére. Olyan volt a táj, mintha egy másik bolygón járnánk: vulkáni bombák a földön, minden szürke, sehol egy fűszál, nagyon finom por a levegőben és lovas nomádok mindenfelé. Olyan lehetetlen volt az egész. A kürtő szélén belenézhettünk a lyukba, ahonnan tavalyelőtt még folyt a magma, és repültek a forró kövek. Külön érdekesség, hogy a vulkán lábához a sivatag közepébe egy templomot építettek, ami még megúszta a kitöréseket. Olyan hihetetlen, hogy emberek itt élnek a megsemmisülés szélén, de jól ismerik a szörnyeteget, együtt élnek vele, tisztelik és alázattal vannak iránta, ismerik minden mordulását.

Hamarosan Bali felé vettük az irányt, de előtte még ettünk a komp kikötőben 70Ft-os(!!!), ám de annál messze finomabb csirke levest szuper házi tésztával, majd beültünk internetezni egy 13 éves gyerekek által vezetett cigifüstös játékbarlangba, ahol tök jó zene szólt és a végén nem engedték, hogy fizessünk. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése